Gastspreker....... Bart Heeling

Bart Heeling is leerkracht in het speciaal onderwijs cluster 4. Dit is het cluster voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen en/of psychiatrische problematiek. Tijdens zijn vele jaren in het reguliere onderwijs, ontdekte hij dat hij zich vooral bezig hield met kinderen die buiten de boot dreigden te vallen, veelal vanwege hun gedrag. Hij is daarop de opleiding tot gedragsspecialist gaan doen. Hij ontdekte dat gedrag een middel is om te communiceren, op het moment dat er geen woorden zijn. Er zit altijd iets achter. Bart benadert zijn leerlingen met geduld, humor en vertrouwen.

Hij is erover gaan schrijven om de beeldvorming rond dit type onderwijs positief te beïnvloeden en heeft inmiddels vele mensen weten te raken met zijn verhalen. Deze verhalen bevatten een mix van sentiment, humor en professionaliteit. Zijn boek Gewoon Speciaal heeft reeds de derde druk bereikt.

Gastspreker.......Eveline Ruitenberg

Kinderen kunnen, willen, mogen of durven niet altijd te praten over wat hen van binnen bezighoudt.
Dat is jou als professional vast wel eens opgevallen. 

Hoe hard je ook je best doet om een kind te begrijpen.
Soms lukt dat gewoon niet.

 Je hebt van alles geprobeerd, maar wat er in dat koppie omgaat?  

Je hebt nog steeds geen idee.
Op de momenten dat woorden tekort schieten is de beeldentaal van groot belang.

In de lezing gaat Eveline Ruitenberg bekend van Kinderen Beter Begrijpen je alles vertellen over de beeldentaal in tekeningen.

 

Workshop : Zinvol aansluiten bij kindertekeningen van 

Jij-veer-krachtig

Wat kinderen tekenen kan je een inkijkje geven in het onbewuste, ga er zorgvuldig mee om. Het is een KUNST(werk) om er op de juiste manier op in te spelen. Kinderen hebben niet overal woorden voor, kunnen, willen of durven bepaalde dingen niet uit te spreken. Door te tekenen en tekenspel met ze te doen komen er vanuit de beelden woorden en groei.

Tijdens de workshop laat ik je ervaren hoe je met tekenspel kunt aansluiten bij wat een kind op dat moment nodig heeft, vanuit wat je ziet in de tekening. Je gaat zelf en met elkaar aan de slag met de tekenspelopdrachten en ik vertel je waar je in een tekening op kunt letten. Het gaat niet om wat je maakt maar om het ervaren.

 

Workshop : Visual Storytelling

Misschien ken je het wel: zakelijk tekenen, sketchnotes, visual notes. Hoe je het ook noemt, je bent aan het visualiseren met tekeningen! Kortom: woorden omzetten in beeld. Waarom zou je dat gaan doen? Door de combinatie te maken van woord en beeld word jouw boodschap duidelijker, beide hersenhelften worden gestimuleerd en dat zorgt weer voor  een langere focus bij de ander, blijft het beter 'hangen' en kan je nog meer 'in verbinding' gaan door de stem van de ander te worden. Woorden kunnen soms zo verschrikkelijk moeilijk zijn.  In een uur ga ik jou meenemen in een klein stukje van de wereld van Visualiseren. Een hele uitgebreide grote nieuwe wereld maar wel eentje die er voor kan zorgen dat we het allemaal voor veel mensen een stukje makkelijker maken. Visualiseren is inzetbaar voor en door iedereen! In ieder vakgebied.

Workshop: boksen bij kinderen en jongeren

van De Buutplek

 

Tijdens mijn werk als psychomotorisch therapeut en psychodynamisch therapeut maak ik veel gebruik van de bokshandschoenen tijdens mijn therapie met kinderen en jongeren. Ik merk bij collega’s vaak dat ze boksen meteen associëren met boosheid. “Dat zet je toch alleen in als kinderen heel boos zijn, dan kunnen ze lekker even rammen!”.

Boksen is echt zo veel meer dan dat, eigenlijk is het alles behalve dat!

Boksen kan je op zo veel verschillende vlakken in zetten. Denk maar eens aan afstand en nabijheid, aan zelfvertrouwen, aan grenzen aangeven, aan uitdelen en ontvangen, aan je eigen ritme vinden, aan samenwerken, aan rekening houden met anderen en met jezelf, aan in contact komen met jezelf, aan voelen vs denken, aan fouten mogen maken, aan geluid maken, aan ademhaling en natuurlijk ook bij emotieregulatie…. en zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan.

 

Wat is boksen een fantastisch middel om in te zetten tijdens het werken met kinderen en jongeren..

 

Workshop: Over gevoel gesproken

Maar hoe dan? 

Meld je aan voor de deze workshop en maak kennis met methodiek Buts en Bofn.

Met dit materiaal maak je gevoelens zichtbaar en bespreekbaar. Tijdens deze workshop zie en ervaar je hoe visuele materialen ingang geven tot gesprek. Hoe je met weinig woorden veel te weten komt. Vanuit het vergrootte inzicht kan er  vervolgens nog gerichter gewerkt worden aan groei, versterken en verwerken

Workshop: delenwerk bij kinderen en jongeren

van De Buutplek

 

Stel je maar eens voor dat je verschillende gekleurde brillen hebt waardoor jij de wereld kan bekijken. Iedere bril geeft net een beetje een andere kijk op de wereld. Wat voor een bril heb jij dan graag op? Is dat een bril die alles heel roze-kleurig ziet? Of juist een bril die je vooral alle beren op de weg laat zien? Er zijn ook brillen die jouw heel kritisch naar de wereld laten kijken en je alles laten zien wat jij misschien fout hebt gedaan. Eigenlijk zijn er zo veel verschillende gekleurde brillen dat we ze niet allemaal op kunnen noemen. Niet iedere bril ligt bij iedereen zo voor het grijpen, dat is per persoon anders. Daarnaast zijn sommige mensen zich heel bewust van de bril die ze op zetten of hebben en weer anderen zijn zich niet eens bewust dat ze steeds door verschillende brillen naar de wereld kijken. Eigenlijk is dit een hele simpele uitleg van mijn eigen manier van delenwerk bij kinderen en jongeren.

 

Tijdens de workshop ga ik jullie meenemen in het werken met deze verschillende delen. In 1 uur leer ik jou mijn kijk op het werken met de verschillende delen van kinderen en jongeren en leer jij verschillende werkvormen die je meteen in de praktijk toe kan passen bij kinderen en jongeren.

Workshop: Spelen met de vier elementen

 

Heb jij een aarde-, lucht-, water- of vuurhand? Staan jouw huidpatronen in het teken van aarde, lucht, water of vuur? Wat zijn jouw krachtige kwaliteiten (vuur), overstromende kwaliteiten (water), waaiende kwaliteiten (lucht) en gegronde kwaliteiten (aarde)? Interessant om te spelen met de vier elementen en handsgewijs jezelf of anderen te helpen in het ontdekken van wie je bent en wat jij wilt. 

Alles is verbonden met elkaar zo ook de vier natuurelementen. De natuur maar wijzelf zijn ook die elementen, we zijn eruit opgebouwd en geven er uiting aan. Zo kunnen we vol vuur reageren vanuit onze innerlijke kracht, onze gevoelens laten stromen, ons geaard voelen, fantaseren en geconcentreerd of luchtig denken. Laten we spelen om dit inzichtelijk te maken. 

Om de verbinding van de elementen te ervaren ga je in deze workshop zelf aan de slag waarna je het vervolgens kunt overdragen aan anderen. 

Workshop: Poptalk

POPtalk is beeldtaal die ingezet kan worden tijdens gesprekken met kinderen en volwassenen. Veilig en zonder oordeel wordt er vanuit een helicopterview naar een situatie gekeken. POPtalk is een methode waarmee je aspecten van iemands belevingswereld letterlijk in beeld brengt.

Kom tijdens de Zorg-Event op een speelse en beeldende wijze kennis maken met de methode POPtalk. Je zal leren wat het belang is van de visuele ondersteuning en maakt kennis met een aantal creatieve en beeldende werkvormen.

Workshop : Gevoelsverkenner

 

GevoelsVerkenner® is ontwikkeld door Greetje Welten, vanuit de wens dat kinderen, jongeren en volwassenen zich bewust worden van hun gevoelens en de wijze waarop zij met hun gevoelens om gaan. De methodiek GevoelsVerkenner® biedt tools die je bewuster en creatiever maken in het verkennen van je gevoelsleven. Het geeft antwoord op vragen als: ‘Wat voel je? Vanuit welke invalshoek verbind jij je met dit gevoel? Hoe ga je ermee verder?

 

Door jarenlange ervaring met kinderen, pubers, adolescenten en gezinnen is de GevoelsVerkenner een zeer welkome aanvulling binnen mijn werk als therapeut en coach.
Want zeg nou eens eerlijk, kan jij alle gevoelens benoemen die jij voelt en ervaart?
Weet je dat verdriet je ook geluk kan brengen? En dat als je meer gevoelens toelaat dat je je daardoor al beter voelt?

Met de GevoelsVerkenner methode kan je begeleiden naar het weer durven toelaten van je gevoelens. Hoe mooi is dat! Zowel individueel als met het hele gezin. En laat ik dat nou een toegevoegde waarde vinden.

Workshop: Spel-drama met kinderen en jongeren:

Wil jij leren om via een creatief aanbod meer aansluiting te vinden in de belevingswereld van het kind? Je kan bijvoorbeeld gaan werken met; fantasiespel, story-telling, meer creatieve tekenopdrachten, uitbreiding rollenspel met hoeden/pruiken/maskers en het maken van een plaatjes-schilderij

Kort gezegd is spel-drama therapie leren verwerken via spel. Het is geschikt voor kinderen/jongeren/mensen die niet kunnen, durven of willen praten over problemen, gevoelens en moeilijkheden.

Het is een spelende therapie waarbij fantasie centraal staat, het ‘doen-alsof‘. Het kind krijgt de gelegenheid om via spel te laten zien wat hem/haar dwars zit.
Spel-drama biedt een veilige plaats om te oefenen in de dingen die het kind in het dagelijkse leven niet mag of niet durft. In de toneel rol kun je juist wel die dingen doen en daardoor experimenteren met de moeilijke situatie.

Spel-drama is een laagdrempelige vorm van therapie omdat de verwerking van het probleem via spel verloopt. Er hoeft in de therapie niet gesproken te worden over de problematiek als het kind het niet kan of wil. Indien mogelijk wordt de therapie wel nabesproken met het kind, om zo de omschakeling naar het dagelijks leven te bevorderen.